- Marcin Krakowiak

Idź do spisu treści

Menu główne


Kiedy w układzie hamulcowym wrze, jest już za późno!

Podczas hamowania płyn hamulcowy nagrzewa się do wysokich temperatur. W skrajnych przypadkach płyn
hamulcowy zaczyna wrzeć. W układzie hamulcowym powstają pęcherzyki pary, które posiadają dużą dużą ściśliwość. Pedał hamulca można wówczas wcisnąć bez oporów do podłogi, a pojazd nie zostaje wyhamowany. Dlatego należy regularnie sprawdzać płyn hamulcowy za pomocą specjalistycznego testera. Jeżeli zmierzona temperatura jest niższa od 180 C. należy wymienić płyn. Niezależne badania wkazały, że na każde 10 pojazdów 7 wymaga wymiany płynu hamulcowego.

PS. Do układów typu ESP należy stosować specjalistyczny płyn np.ATE SL.6 (zwiększa on, czułość systemu).

Czy trzeba serwisować klimatyzację?

- Tak! Doświadczenie wykazało, że regularne serwisowanie układu klimatyzacji zapobiega powstawaniu uszkodzeń i tym
samym drogim naprawom. Jeszcze przed paru laty panowało przekonanie, że w przypadku układu klimatyzacji chodzi o system zamknięty,
który nie wymaga serwisowania. Jednakże z biegiem czasu stwierdzono, że przez naturalną utratę czynnika chłodniczego mocno obniża się wydajność chłodzenia i istnieje ryzyko uszkodzenia kompresora. To samo odnosi się do nadmiaru wilgoci w systemie klimatyzacji.

Dlaczego klimatyzacje nalezy regularnie odkażać?

Zagniezdzajace sie na parowniku bakterie, grzyby i inne mikroorganizmy moga powodowac zatechly zapach oraz wywolywac reakcje alergiczne. Parownik zamontowany jest pod tablica rozdzielcza i zintegrowany jest w systemie wentylacji. To trudno dostepne miejsce
w swym ciemnym i wilgotnym otoczeniu stwarza idealne warunki do powstawania bakterii, grzybów i mikroorganizmów. Podlozem tego sa czasteczki brudu, które wraz z powietrzem zatrzymuja sie na lamelach parownika. Te niepozadane czynniki dostaja sie poprzez system wentylacji do calego wnetrza samochodu i powoduja u wielu ludzi reakcje alergiczne (katar, kaszel, lzawienie oczu). Przez mikroorganizmy dodatkowo powstaje stechly, nieprzyjemny zapach. Dzieki regularnemu odkazaniu parownika istniejace mikroorganizmy zostaja trwale zlikwidowane. Przy fachowym i prawidlowym jej wykonaniu odkazanie nie ma zadnych oddzialywan zdrowotnych.

Dlaczego należy serwisować klimatyzację?

- Ponieważ rocznie ubywa około 10% czynnika chłodniczego R134a.
- Ponieważ w innym razie nie jest zapewnione zasilanie olejowe kompresora.
- Ponieważ z powodu wilgoci w systemie mogą wyniknąć drogie naprawy.
Wbrew wypowiedziom niektórych producentów pojazdów system klimatyzacji samochodu należy serwisować. Corocznie
z systemu w sposób naturalny poprzez węże i elementy połączeniowe uchodzi do 10% czynnika chłodniczego. Z tego powodu już po dwóch latach wydajność chłodzenia wyczuwalnie spada.

Ponadto czynnik chłodniczy, który przepływa w obiegu układu klimatyzacji, służy jako medium nośne dla oleju także
znajdującego się w systemie. Olej ten potrzebuje kompresor klimatyzacji do smarowania. Jeśli w systemie znajduje się za mało czynnika chłodniczego istnieje niebezpieczeństwo, że kompresor nie będzie już dostatecznie smarowany. Może
to doprowadzić do całkowitej awarii kompresora. Konieczne koszty naprawy w takim przypadku mogą wynosić około
4000 zł. Można tego uniknąć dzięki corocznej kontroli układu klimatyzacji.

Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego